RECENZE: Přízrak - Jo Nesbø

Autor: Jo Nesbø
Nakladatelství: KNIHA ZLIN
Překlad: Kateřina Krištůfková
Počet stran: 515
Rok vydání originálu: 2012
První vydání v ČR: 16. října 2014

Anotace: 9. díl krimi série o detektivu Harrym Holeovi. Harry Hole se po třech letech strávených v Hong Kongu vrací domů do Norska, nejde ovšem o žádnou zdvořilostní návštěvu. Po příletu okamžitě míří na policejní ředitelství, kde žádá svého někdejšího nadřízeného, aby se mohl ujmout vyšetřování již takřka uzavřeného a objasněného případu vraždy na drogové scéně. V Oslu se díky spolupráci nového sociálního úřadu a nového šéfa policejní složky pro potírání organizovaného zločinu snížil počet drogových gangů a značně klesl též prodej heroinu. V ulicích se však objevila nová droga jménem fiolin, opiát mnohonásobně silnější než heroin, jež vede méně často k předávkování, ale zato vyvolává mnohem silnější závislost. Harrymu je umožněno setkat se s domnělým vrahem. Jde o osmnáctiletého chlapce, jehož Harry dlouho neviděl, avšak který mu byl kdysi velice blízký. Jejich setkání není jediným překvapením, jež Harryho při vyšetřování čeká. Zpočátku vražda typická pro drogové prostředí se rozroste do rozměrů, o jakých se Harrymuani nesnilo. Sám se okamžitě ocitá ve značném nebezpečí, neboť se kvůli svým aktivitám stává velmi nepohodlnou osobou. Většina stop přitom ukazuje jediným směrem. Směrem vzhůru. A také vyšetřování vede k jedinému, nadmíru překvapivému vyústění.

*****

Harry Hole se po třech letech strávených v Honkongu vrací do Osla, protože se dozvídá, že je jeho nevlastní syn ve vězení. Přestože už u policie nepracuje, využívá starých kontaktů a své známé tváře k tomu, aby na vlastní pěst vyšetřoval případ, ve kterém je právě jeho nevlastní syn Oleg hlavním a také jediným podezřelým. I když se na začátku chytá pouze stébel slámy, kterých je navíc zoufale málo, věří, že je Oleg nevinný a svého nejlepšího přítele nezavraždil. Problém je ale v tom, že byli oba feťáci, přičemž si Oleg onu noc, kdy údajně svého kamaráda zabil, ani nepamatuje.

Mohlo by se zdát, že se bude celý případ odehrávat hlavně ve velkém  osloském drogovém podsvětí, ale Harry se při svém vyšetřování dobere k daleko nepředvídatelnějším závěrům a zdá se, že hlavní podezřelí se mohou skrývat i v daleko vyšších patrech společnosti. Samozřejmě je Harry se svou snahou vyvrátit vinu svého nevlastního syna nepohodlným aspektem pro mnoho dalších lidí, takže se znovu ocitá i on sám v nebezpečí.

Detektiv Harry Hole, stejně jako jeho ,,stvořitel" Jo Nesbø, už je světoznámou osobností. V devátém díle série se čtenářům představí ale zase trochu jinak. Ženy po celém světě doposud doufaly, že Harryho, nebo někoho jemu velmi podobného, potkají. To však ještě neviděly Harryho po návratu z Honkongu. Bručoun zůstává bručounem, ukazuje však i svou další stránku, kdy nadále touží po Rachel, možná ještě o něco víc díky tomu, že je znovu blízko ní, a kdy se nezastaví před ničím, aby svého, i když nevlastního, syna dostal z vězení.

Od začátku vás Nesbø svým brilantním stylem psaní připoutá ke čtení, a vy se budete zároveň chtít rychle dozvědět, kdo všechno a jak je do případu zamotán, na druhou stranu budete mít pocit, že byste tuto knihu mohli číst donekonečna, abyste si ono perfektní podání příběhu mohli vychutnávat.

Příběh je vyprávěn z několika pohledů. Nejdůležitější je samozřejmě pohled bývalého detektiva Harryho Holea, pro to aby byl ale v obraze čtenář jsou důležité i ostatní pohledy, přičemž jsou některé retrospektivní, ty jsou vyprávěny obětí, feťákem Gustou, kterého údajně zabil Oleg. Hlavně ty nám dávají možnost nahlédnout do krutého a často anonymního světa drogových dealerů.

U Nesbøa jsme zvyklí na spoustu krve a řekněme nechutných scén, nejlépe hned od začátku. V Přízraku se nám tohoto dostane daleko méně. Možná proto, že se autor více věnuje vyšetřování a také citovým aspektům. Může se stát, že skalní fanoušci Nesbøa budou zklamaní, protože spisovatel trochu pozměnil to, na co se primárně zaměřuje, a tak se celá kniha může zdát oproti těm předchozím poklidnější s menším množstvím pravé severské akce.

*****

Přestože se výše zmiňuji, že by příznivci předchozích případů Harryho Holea mohli od Přízraku očekávat víc, myslím si, že by si knihu stejně měli přečíst, protože Jo Nesbø znovu prokázal, jak skvělý je spisovatel a jak perfektní příběh dokáže vymyslet. Milovníci severských detektivek a krimi obecně z děje a jeho rozuzlení určitě nebudou zklamaní. Navíc by si Nesbø mohl získat i nové obdivovatele, dost možná z řad žen, protože v tomto díle hraje více na emoční strunu.

*****

Podívejte se na UKÁZKU z knihy, která vám napoví, proč se Harry Hole vrátil do Osla a proč o tom vy chcete vědět víc!
Ještě víc vás ale navnadí TRAILER!

*****

Vlastní hodnocení:
9 bodů z 10 je u mě už hodně vysoké hodnocení, takže tím prozrazuji, že se mi další případ Harryho Holea opravdu hodně líbil! Přízrak vás nenechá spát a budete chtít vědět, co se stane dál. Na druhou stranu vás ke knížce upoutá i nenápadnost celého děje, která vás nebude pohánět za jediným - zjistit, kdo je vrah, ale spíš vás bude nutit číst kvůli tomu, že budete chtít znát všechny detaily a příběhy jednotlivých osob zapletených do celého případu. Knihu doporučuji opravdu všem, nudit se u ní rozhodně nebudete, i když třeba nejste zrovna milovník pravé severské krimi. Takže šup šup zítra do knihkupectví! :))

Za poskytnutí recenzní e-knihy moc děkuji nakladatelství KNIHA ZLIN.
Knihu naleznete ZDE.

2 Responses to RECENZE: Přízrak - Jo Nesbø