RECENZE: Kukuřičný město - Andrew Smith

Nakladatelství Host společně s Vojtou z Knižního kukátka pořádali společné čtení knížky Kukuřičný město, a protože mě tahle kniha už na první pohled zaujala, jsem moc ráda, že mi hodný Host poskytl recenzní výtisk a já se tak mohla společného čtení zúčastnit!

Na přečtení téhle nekonvenční knihy mi stačily jen dva dny! Dělala mi společnost teď o Vánocích, nejdříve u vánočně laděných filmů, potom u pohádek s kocourem :) K obojímu se hodila, ale... řekněme, že se tahle kniha hodí ke všemu a k ničemu! V následujících řádcích se pokusím vysvětlit, proč tomu tak je...

Název: Kukuřičný město
Originální název: Grasshopper Jungle
Autor: Andrew Smith
Nakladatelství: Host
Překlad: Barbora Doležalová
Počet stran: 352
Rok vydání originálu: 2014
První vydání v ČR: 2014

*****

Šestnáctiletý Austin Szczerba žije se svými rodiči v Ealingu ve státě Iowa, USA. Jeho nejlepším kamarádem je už od dětství Robby Brees, se kterým navštěvuje luteránskou školu. I když už delší dobu chodí Austin se Shann, potkají při skejtování skupinku kluků, kteří jim nadávají, protože si myslí, že spolu Austin s Robbym chodí, a nakonec je i zbijí. Ani jeden z kluků, kteří se účastnili rvačky, ještě neví, že tímto začali konec světa. A všichni v něm sehrají důležitou roli. To by bylo samo o sobě dost hrozné, město plné obrovských kudlanek Austinovi ani Robbymu život neulehčí...

... Austinovi ale dělá těžkou hlavu ještě jedna věc. Zřejmě není zamilovaný jen do svojí holky, Shann, ale také do svého nejlepšího kamaráda Robbyho. Je zmatený, neví co si má o své lásce k oběma myslet. A komu dát přednost...

Říkáte si, že knížky, které se točí okolo konce světa, a knížky, ve kterých se vyskytují i homosexuálové, nejsou ničím novým a převratným? Možná máte pravdu. Tato kombinace sama o sobě může poukazovat na zajímavé a neotřelé čtení, hlavní aspekt, který ale knihu dělá tak nekonvekční je styl, jakým je kniha napsána a témata, která jsou v ní probírána.

Andrew Smith se nebojí nespisovné mluvy ani sprostých slov. A je to dobře, protože šestnáctiletí kluci mluví přesně tak, jak se vyjadřují Austin s Robbym v knize Kukuřičný město. Ještě zajímavější jsou ale věci, které spolu kluci probírají, nebo které Austin zaznamenává do svých dějinných zápisků. Kluci probírají jak sexuální život, tak i své pocity. To se pak odráží právě v Austinových zápiscích, kde dopodrobna probírá jak události ve svém životě, tak v životech svých předků, kteří pocházeli z Polska.

Čtení této knihy je od začátku velmi snadné, unáší vás totiž myšlenky Austina, který se zbytečně nad ničím nepozastavuje, naopak se jak kolem něj, tak v jeho mysli stále něco děje. A akce je v celém ději opravdu hodně! I když ve chvíli, kdy se do příběhu více ponoříte, tak se vám některé situace mohou zdát lehce předvídatelné. Musím ale uznat, že mě konec celé knihy příjemně překvapil právě tím, že moje předpoklady obešel a ještě mně, jako čtenáři, dal možnost si příběh domyslet podle svého.

*****

Knihu Kukuřičný město bych doporučila všem čtenářům, kteří se nebojí neotřelých a trošku šílených příběhů, situací a myšlenek. Pokud si chcete děj pořádně vychutnat, ponořte se do čtení bez zbytečných očekávání a s otevřenou myslí! Pokud ke knize přistupovat právě takto, věřím, že je jedno, zda vám je patnáct nebo čtyřicet, čtení si užijete stejně. I když je kniha trochu potrhlá, nejedná se ale o pohádku pro děti, protože v ději naleznete i relativně dost sexuálních scén a navíc by některé úvahové pasáže mladší čtenáře ani nemusely bavit, protože by pro ně mohly být nesrozumitelné.

*****

Můj otcovskej tón, kterej se rozlíhal temnotou do nikam nevedoucího schodiště, mě hrozně rajcoval, přízraky nepřízraky. Přitisknul jsem se blíž a chytil Shann okolo pasu, abych mohl nechat svý prsty spočinout na malým kousku odhalený kůže nad páskem jejích šortek.
,,Počkám v Robbyho autě. Budu vám krejt záda."
,,Shann?"
Málem jsem se odhodlal zeptat se jí, jestli si myslí, že je čas, abysme spolu měli sex, ale z toho pomyšlení se mi zatočila hlava. Konečně by bylo po mý zmatenosti a nehrozilo by mi, že mě dějiny semelou.
,,Co je?"
,,Tohle schodiště je fakt děsivý."
A právě v momentě, kdy jsem ji pevně přitisknul k cihlový zdi a začal ji líbat, se nad náma rozrazily dveře. Stál v nich Robby. ,,Stěhováci jsou tady."

*****

Vlastní hodnocení:
Kniha se mi velmi líbila. Myslím si, že jsem podobnou nikdy nečetla a ani neočekávám, že bych takovou v dohledné době znovu našla. Ta neotřelost v podobě neobvyklého stylu psaní, zajímavých a často i tabuizovaných témat v doprovodu obrovských kudlanek a hrozby konce světa mě zaujala a určitě mě nenudila. Jediné, co bych knize vytkla, je časté opakování slov a frází, které zpočátku člověku přijdou vtipné, může se ale stát, že vám některé v pokračování knihy mohou připadat zbytečné, stejně jako mě. Přestože je v příběhu mnoho fikce, občas čtenář také může narazit na nesmyslný průběh některých situací. Naopak jsem velmi ocenila propojenost všech postav a jejich příběhů, přičemž mnoha z nich si člověk všimne až v samotném závěru knihy.

Za poskytnutí recenzního výtisku chci velmi poděkovat nakladatelství Host.
Knihu naleznete ZDE.

Podívejte se na trailer! Třeba vás na knihu naláká víc, než moje recenze! :) Já můžu jen dodat, že tuhle knihu by měl mít každý knihomol v knihovničce!

One Response to RECENZE: Kukuřičný město - Andrew Smith

1. Taky jsem včera dočetla a právě se na recenzi pracuje a mám podobný názor jako ty.. Je to svěží a originální nápad, jen mi po pár kapitolách opravdu vadily opakující se fráze a občas delší popisování minulosti určitých postav :) Krásná recenze :)